mandag 5. januar 2009

Åpent galleri

I går - søndag 4. januar - tilbrakte jeg fire timer som vakt & guide på Adelsteen Normann Galleriet. Profilen forteller hvorfor akkurat meg. Vi i Stiftelsen har nemlig funnet ut at søndagene i januar er passende dager for å holde åpent galleri på Hålogatun. Kaldt vær, folk er hjemme, lett å kunngjøre – åpent hver søndag i januar – passer ikke den ene dagen passer kanskje neste søndag …

Takket være et lite samarbeid med Avisa Nordland får vi gratis annonsering dersom vi lar folk med AN-bonuskort komme gratis inn. Øvrige voksne besøkende betaler symbolske 20 kr. Det kom hele 31 personer, hovedsakelig mellom kl 12.30 & 15.00. På de 2½ timene holdt jeg fire foredrag av varierende lengde & dybde, men alle om kunstmaleren Eilert Adelsteen Normann 1848-1918 som reiste i tid & rom: Fra Bodin til Berlin. En gentleman som tok seg av unge & ukjente norske malere, ble keiserens venn & var den som første gang tok i bruk begrepet midnattsolens land. Mye mer om han i framtidige blogger.

Galleriet ligger i den gamle fylkesmannsboligen Hålogatun ved Snippen, ved innkjøringen til Bodø sentrum. Her henger ca 30 malerier & et antall skisser av norsk natur i siste halvdel av 1800-tallet. Malt i en naturalistisk, romantisk tradisjon i Hans Gude’s ånd. Hålogatun benyttes som selskapslokaler & eies av Bodø kommune, men det er aktivitetssenteret Tusenhjemmet som leier ut lokalene til alle som vil benytte disse.

Blant de 31 besøkende var det noen kjente, men mest ukjente for meg. Blant de første som kom var historikerbrødrene Geir & Svein Lundestad med koner. Svein si kone kjente jeg bra fra før. Eldstebroren bor som kjent i Oslo, & jeg poengterte sterkt, at dersom Nobelinstituttet noen gang skulle avholde et møte eller seminar i Bodø, ville Hålogatun være et naturlig valg med sine vakre malerier & historiske bakgrunn.

Det artige med å guide slik er at andre lærer meg noe nytt. En annen av de først ankomne var Else Farstad, en eldre kvinne som hadde servert på byens hoteller i en årrekke. Hun har forresten servert meg mange ganger på Grand Hotell.

Når fylkesmannen hadde selskap på Hålogatun kom maten fra Norrøna hotell. Hun var ofte & serverte for de prominente gjestene. Hun fortalte oss flere historier: Den første knyttet til kong Olavs besøk da Nordlandsbanen ble åpnet 7. juni 1962. Den annen til visepresident Lyndon B. Johnsons besøk i Bodø 10. september 1963. & for det tredje snakket hun om sauefjøset som sto på tomta bak fylkesmannsboligen. Hagen var nemlig så stor at fylkesmann fra1951 til 1966 Bue Fjermeros 1912 - 2000 hadde sauer til å holde grasveksten nede. Til dere søringer må jeg innskyte kort at gresset vokser j… fort om sommeren nordpå, pga midnattsola.

Morsomt – ikke sant? & vet du hva? 7. juni 1962 hadde jeg tenkt å fortelle om i en seinere blogg, & jeg har også en fortelling fra 10. september 1963 som frk Farstads historie i går minnet meg på. Den må deles med flere. Men sauene? De får hvile, jeg kommer tilbake til Hålogatun ved et annet høve. Du derimot kan besøke Hålogatun & Adelsteen Normann Galleriet søndagene 11. & 25. januar i år mellom kl 12 & 16 & se på bildene sjøl.

1 kommentar:

  1. Da jeg leste innlegget må jeg innrømme at Adelsteen Normann ikke sa meg noe. Men i dag da jeg atter en gang blar i den flotte boka ”Romsdalslandskapet” http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.3793888 husker jeg navnet. Der er avbildet et maleri av nevnte mann hvor han har ”fylt” deler av Romsdalen med vann. Resultatet er at min mors barndomshjem ligger under vann! Han kaller bildet ”Fra Romsdalsfjorden” , 1875, hvilket det altså ikke er. Her har han nok tatt seg litt kunstnerisk frihet. I boken står det at fjorden må stige med 68 m for at den skal nå så langt opp. Artigt bilde i alle fall.

    SvarSlett