lørdag 11. april 2009

Vinyl

Norske plateomslag - et tilbakeblikk på norsk musikks utseende er tittelen på ei bok som Magnus Andersen Bettum har vært redaktør for. Boka er utgitt på Lundesgaard Forlag.

Her er 414 norske plateomslag fra åra 1958 til i dag gjengitt & beskrevet i varierende kvalitet. Bokanmeldingene er bra, men kritisk på ulik måte fra Ballade til Dagens Næringsliv.
De fleste plateomslagene er fra LP-plater, men også singler, EP-er & CD-er er representert. Cover rundt vinyl er det jeg tenker på når jeg hører om plateomslag. Plastboksen rund en digital CD blir ikke helt det samme.

Forfatteren sier, når du ser et plateomslag så vet du hvordan musikken høres ut. Til en viss grad er det rett. Ingen tvil om at den grafiske formgivningen har betydning for salg av musikk til ulike subsegmenter.

Jeg syntes det var morsomt å bla i boka. En del av platene som er presentert her står i platehylla mi. De fleste plateomslagene er nok plater jeg har hørt, enn si sett på platebutikken. Mange skulle jeg gjerne ha kjøpt dengang de kom ut, men hadde nok verken råd eller plass til alt hva hjertet lystet.

Å bla i boka mens platespilleren snurrer ei svart vinylplate - det er ei tidsreise for meg.

1 kommentar:

  1. Jepp, ingenting som å hive på ein gammal LP og så sete å sjå/lese på plateomslaget. Eg brukte alltid å kjøpe meg eit plastomslag i tillegg som eg hadde på alle plateomslag for å beskytte dei mot slitasje. Dei fleste av denne sorten står framleis her i huset, nokre meter med lp'er ja. God påske Viggo og nyt lyttinga.

    SvarSlett