torsdag 1. oktober 2009

Bror min - ved en av dem

I min familie var vi tre gutter. Jeg er yngste sønn, & har to storebrødre. Mange her i byen vet ikke om den eldste - Jan, han med julebrevene her - som dro i militæret i 1963. Forsåvidt henger han rundt i et uniformert miljø fortsatt.

Til gjengjeld vet mange om den andre bror min, sju år eldre Knut, som våren 1962 gikk på det som vi i dag kaller en audition på gamle Fram Kino. Om et livsløp blir snudd på hodet raskere enn det han ble utsatt for, vil vi kalle det ei ulykke. I alle fall ble han Bodøs første kjendis.

Knut fikk i tre år en uvanlig sommerjobb sørpå. I ettertid kom det utallige brev fra beundrerinner fra hele landet & mye direkte kontakt fra folk i Bodø. Fram til da helt ukjente - for ham - tre- & firmenninger ville gjerne sole seg i glansen.

Ja, det var et styr & bryderi til tider. Sjøl jeg fikk smake popularitetens sødme, & den blir du jaggu fort lei av.

Hvorfor forteller jeg dette her ? Jo, i kveld på NRK1 er bror min en av kommentatorene når programserien Tilbake til 60-tallet er framme ved året 1962. Bror min - Knut - er en forteller, han kan dét. Derfor anbefaler jeg dere å se programmet.
Nå er dere advart, vi snakker ikke mer om dette her.

3 kommentarer:

  1. Hyggelig at du "drar fram" denne programserien. Da koser jeg meg og mimrer om gode ungdomsdager.

    SvarSlett
  2. Jo, jeg må kommentere dette fordi jeg akkurat nå for tiden sitter og katalogiserer Barnetimens manus fra 60-tallet. Mange av dem heter Stompa & Co, nemlig. Vi har fått dem innbundet og de er blitt så fine. Bror din var kanskje ikke med i radio? Husker at Stompa ble spilt av en annen på film enn han som var i radioen.
    Nå skal jeg ikke nevne det mer.

    SvarSlett
  3. Har lagt inn lenke til Nett-Tv etter sendingen, for de som ikke fikk med seg programmet.

    Greta: Ingen av guttene som spilte i filmene medvirket i hørespillene. Det gjorde profesjonelle skuespiller. Gisle Straume gestaltet lektor Tørdal både i radio & på film.
    Bodø i radioversjonen ble spilt av Dan Fosse, samme person som var den litt naive vaktmesteren i filmene. Dialekta som Bodø har i hørespillene er ikke Bodødialekt.

    SvarSlett