mandag 11. januar 2010

Årskavalkaden 2009 - første del

Ett år som blogger har passert. Fra starten 2. januar til siste innlegg i 2009 på nyttårsaften her jeg blogget 255 ganger. Et overraskende høgt tall. Ettersom det tar meg minst en time å lage et blogginnlegg betyr dette at blogging er en viktig del av fritidssyslene mine. Men jeg prøver å kombinere det med andre skriftlige oppgaver & gjenbruke tekst i bearbeidet form. Det er dags for å ta et slags årsoppgjør:

I januar skrev jeg flere innlegg om DIS-Salten, møter, årsmelding & medlemsbladet. Et døme er Per-Olavs foredrag om Mange nye arkivskatter legges ut på nett. Ellers gjenbrukte jeg stoff fra noen av de fjorten årbøkene jeg leste & anmeldte på hjemmesida til DIS-Salten Slektshistorielag. Spesielt bloggen om luggan fikk mange treff på google i ettertid.

I januar fikk jeg 36 kommentarer på mine 31 innlegg. Etter hvert er kommentarene blitt færre. Antall besøk i første måned var 949, & det har vaket rundt 1.000 besøk i måneden resten av året.

I februar startet jeg en miniserie om nordnorske årstall som gikk mer eller mindre et halvår. Et tema som jeg langt fra er ferdig med. 1814 var ikke et slikt årstall framhevet jeg. Samme måned publiserte jeg to av tante Hedvigs historier. Jeg prøver å bruke titler som ”Egils historie” når fortellingen er sterkt knyttet til en person. Lokalhistorie fra Bodø er også viktig.

Mars hadde flere innlegg om blogging, både søkeord, treff, skrivemåter & tips til bloggkolleger. Jeg fortalte om et program for å ta kjappe skjermbilder til illustrasjoner. Etiketten her het ”Det er nå det starter” som jeg brukte 24 ganger fram til mai. Deretter har slike tema hatt etiketten ”Bloggrommet”. Det er jo grenser for hvor lenge en er nystartet.

Et privat 25-årsjubileum knyttet til oppstarten av Radio 8000 fikk to innlegg, & konsumering av bøker & tidsskrifter inspirerte til kommentarer. Noen ganger var jeg krass.

I april startet jeg en serie med ni biografiske blogger om maleren Adelsteen Normann. AN er også en etikett i bloggen, som jeg har brukt hele 18 ganger i fjor. Herunder ligger også galleriet på Hålogatun & arbeidet med AN-stiftelsen.

En liten historie om ei ung finsk kvinne som døde i Bodø i 1940 var større & sterke enn jeg ante. Taimi Kumpulainens historie var så gripende, at jeg også valgte å legge den ut på digitalt fortalt.

Mai var måneden jeg blogget mye fra Bodø. PO fikk kulturstipend, krigen i 1940-45 var i fokus med bombinga 27. mai & krigsfangeleire. Første bind av den nye bodøhistoria ble utgitt, & jeg forklarte hvordan reiseruta til Eidsvoll 1814 kunne vært for de nordlendingene som ikke dro sørover.

Dessuten blogget jeg flere blogger om blogging. Årets fem første måneder hadde 151 dager & jeg laget 151 blogger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar