lørdag 11. september 2010

Kjenn Bodø - på Bodin kirkegård

Kulturhistorisk vandringBodin kirkegård ledet jeg & Aud Davidsen på DIS-Saltens første historiske tur i juni i år. Vandringen omtalte jeg på forhånd her & i ettertid her.

Ei stund etterpå ringte ei dame fra Kjenn Bodø & ville at jeg skulle gjenta turen i deres regi. Vi ble enige om at dette kunne gjennomføres onsdag 15. september kl 18.30. Ut fra erfaringene fra junivandringen satte vi maks deltakerantall til 35 personer. Etter vandringen skal en annen person gi en omvisning i Salten Krematorium. Programmet finner du her.

Gravstøtta til Ragnhild Jakhelln 1882-1894.
Foto: Svein-Erik Davidsen

Planen for turen har jeg ganske klart for meg. Det vil ta maks halvannen time & tidsspennet går fra middelalderen til vår tid. Vi skal se nærmere på gravminner fra 1828 til 1967. Blant dem denne runde obelisken til Ragnhild Jakhelln som døde 12 år gammel.

Hvorfor er toppen "slått av"? Svaret på det, & mye lokalhistorie får du på Bodin kirkegård. Men meld deg på til Kjenn Bodø.

1 kommentar:

  1. Tirsdag formiddag var vandringen fulltegnet. Så gjenstår bare vandringen i lettskyet oppholdsvær.

    SvarSlett