torsdag 2. desember 2010

1910

Bloggrullen min viser at 1910 straks ble tatt i bruk
Julaften 2010 inntraff allerede 1. desember. I alle fall for landets mange tusen slektsforskere, historikere & andre arkivinteresserte. Ved midnatt slapp Arkivverket - Digitalarkivet folketellinga fra 1. desember 1910, etter hundre års klausulering.

Årsakene skyldes bl.a. statistikkloven - lov om offisiell statistikk & Statistisk Sentralbyrå av 1989. Her heter det i § 2-7. Opphør av taushetsplikt:
Taushetsplikt etter denne lov for opplysninger om personlige forhold opphører etter 100 år. 


Da folketellinga ble gjennomført for hundre år siden ble opplysningene innsamlet under løfte om så lang klausulering.

"Då har norska digitalarkivet lagt ut folkräkningen för 1910. Jag har på min första sökningen redan fått uppgifter om ett barn som jag inte visste fanns" forteller Susann Sannes. Det samme kan Britt Iren fortelle: "Jeg fant, jeg fant.... Da er mysteriet løst så langt." Hva hun fant kan du lese her.

DIS-Norges dyktige leder Torill Johnsen har hatt en travel dag både med søking & TV opptreden på NRK kl 08.44. Flott reklame for denne spennende hobbyen. Gleder seg over folketellinga gjør også Laila Normann Christensen. Men hun slår også fast, her er det mye som mangler. FT 1910 er langt fra komplett: "Digitalarkivet har lagt ut denne siden som forteller om noen av manglene, men jeg tror det mangler mye mer, & det er skremmende."

Folketellinga 1910 har vi sett fram til i minst ni år.  Nå tar vi den i bruk, det kommer nok mange gledeshyl i løpet av vinteren. God jakt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar