søndag 9. januar 2011

PR i vinternatta - II

Digitaliserte folketellinger er populære. Ikke minst etter starten av TV-serien "Hvem tror du at du er?"  2.  januar 2011.

Torsdagens medlemsmøte i DIS-Salten Slektshistorielag trakk hele 64 tilhørere hvorav minst ti personer var der for første gang. Oppmøtet var over all forventning, & må i tillegg til NRK-serien krediteres journalist Gull Pedersen i Avisa Nordland.

PR-opplegget før medlemsmøtene har jeg beskrevet for to år siden i PR i vinternatta. Samme mal ble stort sett fulgt også denne gang. 

Denne gang ringte - i tillegg - journalisten dagen før møtet & ba om et intervju med fotografering. Straks. Vi avtalte et møte på biblioteket en time seinere. Deretter ringte jeg til Arkiv i Nordland hvor DIS-medlem Rolf B. Holte jobber. Rolf skulle også komme til biblioteket & ta med en håndskrevet protokoll over folketellinga 1900 i Bodin. Se min blogg om Uddrag af folketællingen i Bodin sognekald.

Intervjuet gikk grett, journalisten hadde forberedt seg godt, til & med kontaktet leder Torill Johnsen i DIS-Norge på forhånd. Tilslutt tok hun et antall fotos av meg ved PC'en & Rolf med protokollen. Se det store avisutklippet.
- Ja, det kommer nok mange folk på møtet, sa Gull Pedersen. 
- Jeg har allerede lagt møtet inn som hovedoppslag under "det skjer" i morgen. Så det blir kanskje to oppslag i avisa.

Flott, tenkte jeg. Synd at vi har så dårlig møtelokale. Neste dag - torsdag 6. - kom av avisa med to oppslag. Under "det skjer" er et foto fra 2008 i forkant av slektsforskerdagen. Se det lille avisutklippet. Men to bilder der både Rolf & jeg er med ...   Det var i overkant av personlig promotering. Det viktigste var likevel at mange viste om møtet & at lokalet ble fullt. Så får andre vurdere om innholdet sto til forventningene. PR'en i forkant skal vi ikke klage på, den var meget omfattende.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar