søndag 3. januar 2016

Bodø gjennom 30 år - Byvandring 1985-2015

Lokalhistorie & slektsforskning har vært viktige deler av mitt liv på mange arenaer. Jeg har tilegnet meg kunnskap om kultur, mennesker & bygninger for å fylle fortellingene med innhold. Men historie er ikke bare å samle inn fra fortida. Vi må også formidle det i nåtida, til glede & nytte for framtida.

I mange år har jeg skrevet artikler, blogginnlegg & foredrag med dette for øye. Samt ledet historiske vandringer, både egenproduserte & laget av andre. Ved å trekke de lange linjene, vise sammenhenger & krydre formidlinga med hendelser & anekdoter har dette forhåpentligvis bidratt til at både fastboende & tilreisende fikk en bedre forståelse av hvorfor Bodø & omegn har blitt slik vi ser det i dag.

Men etterhvert oppdaget jeg at den nære historien ble forsømt i formidlinga. Det vi ser rundt oss, ting som kom lenge, lenge etter krigen, det nesten nye som ikke lenger var nytt, men heller ikke gammelt nok - dét ble ikke nevnt.

- Vi må ha en byvandring som omhandler det vi ser, sa jeg til mine venner på Nordlandsmuseet. - Det er lite givende for fremmede å stå ved Domkirka & høre om Bodin kirke 3 km unna, når de aldri har vært der. - Skriv den, svarte museumspedagogene.

Våren 2015 skulle 1985-kullet fra førskolelinja ved Bodø lærerhøgskole ha en 30-års reunion i Bodø. En av mine tidligere studenter spurte om jeg kunne lede ei byvandring & snakke om hva som har skjedd på disse tretti år. - Ja, sa jeg, & her er byvandringa:


Bodø gjennom 30 år - 1985-2015 
Klikk på hver overskrift for å gå rett til ønsket post.   

1. Musikkpaviljongen i Solparken.


1b. Graving i gatene.

2. Tusenhjemmet.

 
3. Barnas Hus.

 
4. Brannstasjonen.


5. Øvre gågate, Storgata.

   
6. Kjøpesentrene utenfor bysentrum.
 
7. Torget.


8. Sjøgata.
 
9. Glasshuset.

 
10. Tollbugata.


11. Kommunikasjoner
 
12. Kulturkvartalet 

  +  Halvdankonserten 1991 i Bodø (Aspåsen) kulturhus.

13. Småbåthavna.

 
14. Ytterst på moloen
.

15.
Høgskoler & folketall i Bodø.

Klikk på hver overskrift for å gå rett til ønsket post.   

Kommersiell bruk av teksten er ikke tillatt!
Ønsker dere å gå byvandringa med meg eller en annen lokalhistorisk guide? Kontakt Nordlandsmuseet & bestill en tur, eller ring museet på tlf 755 03500. 
 
Tillegg 2023
Jeg går byvandinger for grupper (på bestilling) og alle interesserte (billettsalg).  Grupper kan kontakte meg på tlf 907 89618 eller byvandringerbodo@gmail.com 
 
Øvrige turer annonseres på Byen vårres - på facebook.

2 kommentarer:

  1. Vi hadde en flott byvandring i vår.
    Kulling fra 1985- kullet på Førskolelærerutdanningen i Bodø ☺

    SvarSlett
  2. Dristig og utfordrende opp legg - men det går sikkert bra!
    Det skal i alle fall bli interessant å følge med.

    SvarSlett